Back online!! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Joyce en Mark - WaarBenJij.nu Back online!! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Joyce en Mark - WaarBenJij.nu

Back online!!

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Mark

10 Maart 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Thank God for wifi! :) Toch wel fijn dat we nu in de kamer weer kunnen beschikken over een wifi-verbinding. Dan kan ik jullie weer op de hoogte houden. We zijn net aangekomen in Yogjakarta en verblijven hier 4 dagen (3 nachten) in hotel Royal Ambarrukmo, een 5 sterren resort en heel lux! Wel een stukje beter dan het hotel waar we gisteren verbleven. Gelukkig was dat maar voor 1 nachtje.

Even kort de dag van gisteren:
we zijn al vroeg met de trein vanuit Bandung naar Kroya gegaan. Het was een vrij luxe trein, maar dan wel voor Indonesische begrippen. Verder wel prima geregeld hoor, dat wel. Het uitzicht is ook echt prachtig!! Nu snappen we echt waarom het ze het hier De Gordel van Smaragd noemen. Zoveel tinten groen, dat heb je nog nooit gezien. Overal staan bananenbomen en klapperbomen (palmbomen). Je kijkt echt je ogen uit. Het ene uitzicht is nog mooier dan het andere. Na een reis van 5.5 uur komen we aan in Kroya, vanwaar we met de bus doorreizen naar Wonosobo. Onderweg stoppen we even bij een steenbakkerij. Mooi om te zien. Alles wordt met de hand gedaan. Bijna al het werk hier overigens. Men zit dan op de hurken en zo werken zij de hele dag in dezelfde houding in de brandende zon, voor een paar euro per dag.
Aangekomen in Wonosobo doen we niet zo veel, me moeten er de volgende dag namelijk al om 4.45 uur uit!!

Vanmorgen dus heel vroeg opgestaan voor een bezoek aan het Dieng Plateau. Dit was ooit een vulkaan, maar na een uitbarsting heeft de krater zich gevuld tot een plateau. Er staan Hindoeistische tempels, zeer mooi om te zien. Als we hier kort rondgelopen hebben, gaan we door naar het kleurenmeer. Het water in het kleurenmeer is door de zwavel aangetast en zeer giftig. Vanwege de zwavel bestaat het meer uit verschillende kleuren blauw. Het stinkt er wel behoorlijk, naar honderden rotte eieren. Mn verkoudheid is aardig over, dus ik ruik het nu ook, bah!

Na het kleurenmeer gaan we door naar de krater. Ik vind het aangezicht van een vulkaan nog steeds indrukwekkend en ben benieuwd naar de Bromo, later deze week. Hier stijgen overal de rookwolken op en bij de "hoofd"-krater borrelt het water heel erg. Het water is 90 graden warm en de krater is 8 meter diep. De gids vertelt dat er weleens twee vrouwen in waren gesprongen vanwegen een gebroken hart. Hun lichamen zijn later teruggevonden, helemaal aangetast door het zwavelzuur.

We gaan hierna heel even terug naar het hotel, waarna we eindelijk richting de Borobudur vertrekken. De Borobudur tempel ligt in een netjes onderhouden park. Alleen wordt je er wel weer gek van alle handelaren die je wat proberen te verkopen. We krijgen een sarong om en gaan met onze gids richting de tempel. Zodra deze voor je verschijnt, is het echt even een wow-moment! Wat een groot en mooi complex!! We gaan hem omhoog klimmen volgens de regels van het Boeddhisme: eerst de eerste laag, dan een kwart rondlopen en dan weer verder omhoog. Het is een aardige klim, sommige treden zijn echt een grote opstap. Overal vindt je relief, met de hand uitgehakt. Honderden boeddha's staan hier, 200 helaas zonder hoofd vanwege vandalisme. Helemaal boven op de tempel staan de boeddha's in een koepel op een lotusbloem. Je mag de boeddha's niet aanraken, maar wel de lotusbloem. Bij een ervan mag je 3 wensen doen. Ik had er maar 1, laten we zien of die uit mag komen...!! :)
Het is echt zeer mooi om allemaal te zien, alleen is er net een schoolreisje tegelijk met ons boven met wel 1050 kinderen! Best druk dus. Veel schoolmeisjes willen met Mark op de foto, waarschijnlijk vanwege zijn Europesche uiterlijk en rode baard.

Na de lunch hebben Mark en ik ervoor gekozen met een facultatieve excursie mee te gaan. We maken een tochtje in een klein koetsje, voortgetrokken door een paard. Lekker verkoelend want het is vandaag behoorlijk heet, 33 graden. We worden afgezet bij een dorpje en morgen bij de mensen binnen kijken. Voetballen met de kinderen, vruchten plukken van de boom en zo opeten, dat is toch wel het echte gevoel. De Javanen zijn allemaal erg gastvrij en ze lachen continu naar je. Ze vinden ons ook behoorlijk interessant en zwaaien steeds. We hebben een tasje met kleurboekjes, potloodjes en toiletartikelen meegenomen om uit te delen. Doen we hopelijk wat goed mee. Je wordt er wel weer even aan herinnerd hoe goed wij het hebben als je ziet hoe deze mensen wonen, en dan valt het hier nog redelijk mee. Ze hebben hier tenminste gewoon dakpannen op het dak in plaats van asbestgolfplaten. Maar toch leven ze in het bos met weinig comfort. De vrouwen die 's ochtends op de sawa's gaan werken, hebben 's-middags nog een bijbaantje, wat ze meestal thuis doen, zoals sojabonen inpakken in bananenbladeren. Overigens hebben veel mensen een extra baantje om zo een extra centje te verdienen. Aan het eind van de rondleiding door het dorpje, voeren de kinderen nog een traditionele dans uit, heel leuk om te zien. De kleinste van het stel, misschien 3 jaar, gaat met een bakje rond om zo een fooitje op te halen en natuurlijk krijgen ze die. We hebben onze ogen uitgekeken en veel mooie foto's gemaakt.

Nu zijn we lekker in Yogjakarta en hebben we even een paar dagen hier. Het is een Tempo Doeloe reis, wat "rustig tempo" betekent, maar toch is het allemaal vrij intensief. Het zijn lange dagen, maar het is het allemaal dubbel en dwars waard!!

Kusjes voor iedereen van ons!

xxx

• 10 Maart 2014 - 13:50

Adrie:

Leuk !!!! hoe jullie het naar je zin hebben.
    Straks kan je op een hele mooie reis terugkijken. Super hoor !!
    Geniet ervan. Mooie foto's ook. Ben echt wel benieuwd
    welke foto's Mark nog meer gemaakt heeft.
    Liefs van ons xxx

• 10 Maart 2014 - 16:33

Marije:

Donkere haren is zoooooo boring daar hahahaha ;) Blond dan ben je een superster. Dat herinner ik me nog van Japan!

• 10 Maart 2014 - 22:26

Arna:

Fijn dat je ons weer op de hoogte kan houden van wat jullie allemaal zien en doen! Fijne vakantie nog en veel plezier. Doei, doei