Over de helft - Reisverslag uit Batu, Indonesië van Joyce en Mark - WaarBenJij.nu Over de helft - Reisverslag uit Batu, Indonesië van Joyce en Mark - WaarBenJij.nu

Over de helft

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Mark

15 Maart 2014 | Indonesië, Batu

Helaas heb ik even geen reisverslag kunnen schrijven vanwege beperkte WiFi en ook bij dit hotel hebben we op de kamer helaas geen verbinding. Bij het zwembad wel, dus daar zit ik nu, onder dreiging van een fikse bui, m'n verslagje te typen. Denk niet dat we het droog houden...

Nee, helaas, na het typen van die zin vielen de eerste druppels al. Nu dus maar lekker binnen aan een drankje.

Gisterochtend zijn we per trein vertrokken. Om 7.15 uur zitten we al in ongeveer dezelfde luxe trein als eerder deze week. Het moest een treinreis van 4 uur worden. Na 3 uur echter arriveren we ergens op een station, om daar vervolgens niet meer te vertrekken. Na bijna 1 uur te hebben gewacht, krijgen we te horen dat bij het volgende station een demonstratie aan de gang is en de spoorweg wordt door de mensen geblokkeerd. Hendro heeft inmiddels de buschauffeur gevraagd ons bij het station waar we stil staan op te halen. Met z'n allen begeven we ons naar het perron. Als we daar goed en wel staan, krijgen we weer te horen dat de trein toch door zal rijden en dat we allemaal alsnog snel snel in moeten stappen. Nou, daar ging het hele spul weer! Hendro lichtelijk in paniek, maar het is gelukt.
Twee stations verder stappen we dan toch uit, om per bus verder te reizen. Omdat de bus ons vroeger van de trein heeft gehaald, is de busreis een stuk langer. De lunch die rond 14.00 uur gepland stond, gaan we zeker niet halen. Maar Hendro zorgt weer goed voor ons; onderweg stoppen we voor broodjes en fris.

Dus daar zijn we dan, Oost Java. Gisteren was het dag 11, dus waren we precies op de helft.
In Oost Java zijn de huizen zo mogelijk nog slechter onderhouden. Overal roest, aanslag en schimmel. Maar ook hier blinken de scooters en auto's als een spiegeltje. Het contrast is groot. Qua landschap is het weer prachtig, grote berging sieren de omgeving.

Uiteindelijk arriveren we om 17.00 uur in het hotel, 3 uur later dan gepland. De lunch is meteen diner geworden en na het eten vertrekken 9 van onze groep, waaronder Mark en ik, naar bed, want vannacht staat de excursie naar de Bromo vulkaan op het programma. We zullen om 01.00 uur vanaf het hotel vertrekken om om ongeveer 05.30 uur de zonsopgang bij de vulkaan te zien.
Gelukkig slapen we allebei van tevoren nog wet, dat scheelt. In de directe omgeving van dit hotel zitten 5 (!!) moskeeën en dat hebben we geweten ook. Maar goed, dat hoort er hier bij.

Dus, afgelopen nacht om 0.15 uur zaten wij aan een bakkie koffie. De Bromo ligt op zo'n 6 kilometer afstand van het hotel, maar de rit er naartoe zal zo'n 3 uur in beslag nemen! We gaan de bergen in, dus dat gaat slingerdeslang. Het eerste stuk naar boven gaat met een minibusje. Daarna stappen we over in 2 jeeps die ons verder naar boven brengen. Het is allemaal behoorlijk steil en af en toe knijp ik hem wel een beetje. De weg hier is geen nette gladde weg in Nederland. Boven staan de handelaren ons alweer op te wachten met jassen, sjaals en handschoenen want het is best een beetje fris op 3000 meter hoogte. Maar we raken aan de handelaren gewend en kunnen (vrij) makkelijk doorlopen. Ik moet nog even een sanitaire stop maken voor we naar het uitkijkpunt gaan en ja hoor, weer een hurktoilet.... Maar ook hier word ik nog eens handig in! :)
In het pikkedonker lopen we verder naar boven en bij het uitkijkpunt vinden we een mooi plaatsje vooraan. En dan maar wachten.... Het is inmiddels 04.00 uur en het duurt dus nog zo'n anderhalf uur voor de zo'n op komt. Langzaam maar zeker begint om 04.30 uur de lucht lichtblauw, roze, oranje en rood te kleuren. Rond 05.30 uur roept de gids: Daar komt ie!
We zien een klein oranje puntje boven de berg verschijnen en echt waar, binnen een paar minuutjes is de zon er! De zon werpt een mooi licht op de krater en op de vulkaan. De berg achter de vulkaan is in nevel gehuld en doet mysterieus aan.
Na het maken van ontelbare foto's, want iedereen wil de mooiste, gaan we weer richting de jeep.

Volgende stop: naar de zandvlakte bij de Bromo. De Bromo (en nog een paar andere vulkanen die ernaast liggen), ligt in feite in een mega grote krater, ontstaan door een vroegere uitbarsting. En die moet mega geweest zijn! We gaan met de jeeps naar beneden en wat een avontuur is dat! 30% is het hellingspercentage als we van de berg afrijden, met aan weerszijden: afgrond.... Behoorlijk spannend met momenten. Maar we zijn beneden gekomen. Vervolgens lopen we over de kraterbodem richting de Bromo. Hier moeten we eerst een stuk steil omhoog lopen. Kan eventueel ook per paard, maar doe mij toch de benenwagen maar. Het valt niet mee, zo'n klim met 30 graden, maar we komen alle 9 bij de trap aan. Dan moeten we nog 250 treden omhoog naar de kraterwand. En ook dit lukt, met een paar stops tussendoor om even op adem te komen. Eenmaal boven is het zicht van de vulkaan weer geweldig! Van de 3 vulkanen die we hier gezien hebben, is dit toch wel de mooiste en indrukwekkendste. Ik denk mede door de bijbehorende zonsopgang en de inspanning die we ervoor hebben geleverd.

Na deze fantastische ochtend gaan we terug naar het hotel om verder lekker uit te rusten en m'n verslagje te schrijven.
Morgen gaan we weer verder naar ons laatste verblijf hier op Java: Kalibaru. Hier bezoeken we nog een lokale markt, een basisschool en de rubber- en koffieplantages. En dan zit het er hier alweer op en vertrekken we naar Bali. Volgende week maandagavond gaan we aan de terugreis beginnen.... Nog even niet aan denken!

• 15 Maart 2014 - 11:02

Esther:

Super leuk om je reisverslagen te lezen...een fantastische reis is het zeker. Weer een levenservaring rijker. Nog heel veel plezier en geniet met volle teugen!!

Xx Esther

• 15 Maart 2014 - 23:12

Arna:

Hoi,

Zo te lezen zijn jullie weer een mooie ervaring rijker bij de vulkaan! Gaaf hoor.Wij zijn van 17.00 tot 21.00 bij John geweest en hebben jullie vriezer leeg gegeten...haha. Het was erg lekker en gezellig!

Succes met de laatste dagen Java en dan op naar Bali om lekker te gaan relaxen!

Veel plezier!

Groetjes Hans, Daan, Aniek en Arna

• 18 Maart 2014 - 19:40

Nicolet:

he hallo,

wat ziet het er allemaal geweldig uit
    ben iedere keer weer onder de indruk van de prachtige landschappen
    echt adem benemend,
    nou relaxen jullie maar lekker verder op Bali
    en tot gauw!!!

dikke kus van de Berghoefjes