Dag 8 en 9 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Joyce en Mark - WaarBenJij.nu Dag 8 en 9 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Joyce en Mark - WaarBenJij.nu

Dag 8 en 9

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Mark

12 Maart 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Hello iedereen!

Gistermiddag en vanmiddag hebben we lekker vrij gehad.
Gisterochtend zijn we eerst begonnen met een bezoek aan een batikatelier. Eerst een klein stapje terug: we begonnen natuurlijk met ontbijt. Het ontbijt in dit hotel is echt belachelijk, zo uitgebreid. Fantastisch!! Je kan echt vanalles pakken. Mark en ik ontbijten lekker met: SUSHI!! :)
Na het ontbijt zijn we dan vertrokken naar het atelier. Batik betekent "puntjeskunst". Al deze schilderijen worden door middel van puntjes gemaakt. Dus de werksters zetten met een apparaatje en bijenwas kleine puntjes op de stof, waardoor het uiteindelijk een partroon wordt. Echt mooi om te zien.
Vervolgens worden we met een becak (spreek uit: beetsjak) Yogjakarta rondgereden, naar het paleis van de Sultan. Zo'n becak is echt heel leuk, een fietstaxi. Voel me bijna bezwaard, zo hijgt de man die de becak bestuurt af en toe. Tis toch de nasi he... ;) Aan het eind van de rit krijgen we een foto mee. Nou ja, krijgen, kopen natuurlijk. Ik zat net te filmen toen de foto werd gemaakt, dus ik sta met mn ipad op de foto, maar ja, we nemen hem toch maar.
Bij het paleis van de Sultan krijgen we een rondleiding. Leuk om te zien, maar niet een van de hoogtepunten.
Na deze stop gaan we door naar een batikfabriek. Zelfde idee als met de schilderijen, alleen wordt hier kleding gemaakt. Hier heb ik een handgemaakte sarong gekocht. Handig, heb dat ding al best vaak aangehad in die paar dagen!
Als laatste bezoeken we een zilverfabriek. Hier verkopen ze ook Boeddha 2 Boeddha. Een armband die in NL EUR 230,- kost, kost hier zo'n EUR 80,-. Ik ben eigenlijk op zoek naar een ring, maar mn vingers zijn opgezwollen door de warmte, dus ik durf het niet te gokken. Ik kijk op Bali nog wel een keer.
's Middags hebben we even lekker niks op het programma en daar maken we dankbaar gebruik van. Even heerlijk relaxen bij het zwembad. Om 16.00 uur moeten we bij onze bus zijn, want degene die was hebben, kunnen het daar afgeven. Je kunt hier een kilo was laten doen voor EUR 0,70 dus ook hier maken we even gebruik van. Toch wel lekker, weer wat schone dingen in de koffer.
's Avonds gaan we nog naar een Ramayana ballet. Ramayana beeldt het verhaal uit van Rama en Shinta. Een liefdesverhaal met uiteraard een happy end. Zeer mooi om te zien.
Op de kamer heb ik nog even via Skype contact met moeders en John en de buufjes. Helemaal super!!!

Vanmorgen zijn we begonnen met een fietstocht door Yogjakarta. Ik was even bang dat we ons tussen al die auto's en brommers moesten begeven, maar we zijn eerst met de bus naar een rustigere plaats gebracht, vanwaar we op de fiets zijn gestapt. Het is echt schitterend om op je fietsje van dit landschap te genieten. We rijden door allerlei wijkjes en brengen ook een bezoekje aan een schooltje.
Op de achtergrond rookt steeds een vulkaan. Deze vulkaan is bijna 3000 meter hoog, dus dat is goed te zien. Er is enige bezorgdheid over deze vulkaan, want iedereen in een straal van 7 kilometer is geevacueerd, dus enige dreiging is er wel. Gelukkig zitten wij er ver genoeg vandaag en overmorgen reizen we toch al weer verder.
Na de fietstocht gaan we naar de Hindoeistische tempel Prambanan. De Borobudur is 1 groot complex, waarbij je op elke laag kunt rondlopen. Bij de Prambanan zijn verschillende tempels waar je ook echt in kan. De tempels staan voor de goden Wisnu, Brahma en Shiva en hun heilige dieren. Ook dit is weer prachtig om te zien, het maakt gewoon heel erg indruk.
Na het bezoek aan de Prambanan gaan we op weg voor de lunch. Hendro heeft weer een schitterende locatie gevonden en het eten is hier ook echt super, beste lunch so far. Ze hebben er hier een handje van het eten koud te laten worden, maar bij dit restaurantje is het eten goed warm, heerlijk! De lunch bestaat uit witte rijst, nasi goreng, mihoen, vis, kip, groenten, loempia's en nog wat locale dingen. Mark en ik zijn het erover eens dat vooral de vis erg lekker is! De locatie is ook echt prachtig, we zitten onder een mooie houten overkapping, omheind door bamboe en uitzicht op een riviertje. Jammer genoeg is het water in de riviertjes hier vooral bruin, vanwege de vulkanen.
Na de lunch gaan we weer rechtstreeks naar het hotel voor een middagje niks.

Vanavond gaan we met de groep lekker buiten eten. De lunch is elke dag inbegrepen, maar omdat we morgen een vrije dag hebben, is de lunch van morgen geruild met het diner van vanavond. Wij hebben er zin in!

Morgen dus op het programma: helemaal niets!! Even een dagje opladen. En dat is maar goed ook, want vrijdagochtend moeten we alweer om 04.45 uur op!! We vertrekken dan (jammer genoeg) hier uit dit super de luxe hotel en gaan per trein naar Batu Malang. Vrijdag wordt een hele lange dag denk ik, want 's nachts (14 op 15 maart) is de excursie naar de Bromo vulkaan. Maar, daar kijken we wel heel erg naar uit. Ach, op Bali kunnen we nog een week uitpufffen!! :)

• 12 Maart 2014 - 15:01

Adrie:

Huiswerk weer gedaan Joyce ! Goed bezig :) Elke keer weer leuk om te lezen.
    En wat een luxe s'morgens sushi, jaaa daar zeggen jullie geen nee tegen.
    Foto's ook leuk, en Mark ,hoe voelt dat als een koning rondgereden te worden ? haha
    T gaat jullie goed ! xxx